Uoči njenog koncerta povodom promocija albuma “Fauna” koji je snimila s Roko Margetom, s Dunjom je razgovarao voditelj projekta Vrelo zvuka — Emir Fulurija
Ovo je uzbudljivo razdoblje za Vas. Počelo je krajem prošle godine objavljivanjem albuma Dunija, nastavilo se dodjelom nagrade Rock&Off te velikim koncertom u Lisinskom s brojnim gostima. Kako ste u sve to uspjeli ugurati i snimanje albuma “Fauna”?
Doista je vrlo burna godina iza mene. Faunu smo snimali krajem prošle godine, a dovršavali početkom ove, ali smo malo čekali s objavljivanjem albuma jer je bilo previše događanja. Tek sada pripremamo promotivni koncert.
Album ste snimili sa sada već dugogodišnjim suradnikom, multiinstrumentalistom Rokom Margetom. Ta suradnja je izuzetno plodonosna, a moj je dojam kako ste sada baš apsolutno ‘kliknuli’. Možete li opisati kako izgleda vaš zajednički kreativni proces stvaranja pjesama?
Zapravo smo “kliknuli” već kod rada na prvom albumu. “Dokaz” je bio odmah vidljiv jer se album “Svilarica svilu prede” našao na cijenjenoj “Transglobal world music chart”.
Prva faza našeg rada je zajedničko preslušavanje i komentiranje pjesama koje sam izdvojila u uži izbor za album. Objašnjavam šta za mene neka pjesma znači i kakve ona emocije izaziva kod mene. Zatim prepuštam Roku da sam odabere pjesme koje mu se najviše sviđaju od tih ponuđenih. Slijede zajedničke probe gdje odaberemo instrumente za pojedine pjesme, ali to se mijenja dok ne dođemo do konačnog odabira.
Od samog početka me fascinirao velik broj instrumenata na kojima Roko svira, a taj broj se još znatno povećao tijekom godina naše suradnje. Najviše nas je uvijek zanimalo kako uz određenu pjesmu neki instrument djeluje u smislu emocija i ugođaja. Osnovno je pravilo da trebamo osjetiti paše li instrument uz pjesmu ili ne. Kod Faune smo baš išli na to da ugođaj bude bajkovit. U tome nam je jako pomogao Sven Pavlović u čijem smo studiju snimali Faunu, a koji je skupa s Rokom producirao ovaj album.
Možda da spomenem i to da nemamo uzore niti bilo kakva fiksna pravila kako obrađujemo pjesme. Najvažniji su naši osjećaji, naš odnos prema pjesmama, a forma nije najvažnija, ona ne određuje, nego je podređena našem odabiru.
Koncept albuma su pjesme o životinjama, odnosno pjesme koje kao temu imaju životinje, ali se kroz njih personificiraju ljudski odnosi. Kako ste došli na ideju da snimite taj album? Je li bilo teško pronaći dovoljno pjesama za njega ili ih je bilo toliko da su neke ostale i van albuma?
Imam dosta pjesama na “listi čekanja” – to su pjesme koje u knjigama (zbirkama tradicijskih pjesama) obilježim ljepljivim listićima kao jako zanimljive, ili glazbeno ili tekstualno. Davno sam već uočila neke pjesme o životinjama koje su me posebno dirnule. Snimila sam više albuma koji ili imaju neku “priču”, ili sadrže pjesme iste tematike. Po običaju sam se savjetovala s Rokom šta bi njemu bilo inspirativno i na kraju smo se odlučili za Faunu (neke druge teme su ostale na čekanju).
Fauna, ali i flora se koriste u tradicijskoj glazbi kao svojevrsni simboli jer se kroz njih govori o nekim odnosima i situacijama o kojima se možda nije otvoreno pričalo. Koliko je zanimljivo otkrivati takve pjesme te istraživati značenje pojedinih simbola?
To je najzanimljivija karakteristika tradicijskih stihova – mogu se tumačiti na jako puno najrazličitijih načina. Svatko si može zamisliti svoju inačicu “priče” ili emocija. Od sasvim bukvalnog tumačenja, pa do bezbroj nijansi prenesenih značenja. Dobre tradicijske pjesme su poput opširnih romana, samo su puno kraće pa se mogu pjevati ili odsvirati.
Fauna” je objavljena i na ploči u izdanju Geenger Records. Koliko Vam je važno da je album objavljen i na to mediju?
Danas je neizvjesno u kojem će se pravcu razvijati sve to oko glazbe. Budućnost za glazbenike potpuno je neizvjesna. Ima puno različitih teorija, ali je činjenica da glazbom više ne upravljaju muzičari, niti ljudi kojima je glazba ljubav, već samo biznis.
Mi koji smo živjeli u doba materijalizirane glazbe, bez obzira u kojem formatu, volimo da je ona konkretnija od digitalnih verzija. Ako posjedujete CD ili vinil, glazbu koju ste kupili možete slušati bilo kada; ona ostaje u vašem posjedu. Slično je i s knjigama. Praktično je imati Kindle gdje stane enorman broj knjiga, ali to ne znači da ih posjedujete. S digitalnim servisima nikad nije ništa sigurno, vaše omiljeno štivo ili glazba mogu biti ugašeni i nestati u bilo kojem trenutku.
Kad nam je Matija Rubinić poslao svoj dizajn za Faunu, odmah smo Roko i ja poželjeli da album bude na objavljen na vinilu. Želja nam se ispunila.
Što pripremate za promociju koncerta?
U prvom dijelu koncerta odsvirat ćemo pjesme s albuma uz neke dodatne stare žičane instrumente. Naime, s nama će svirati i Kruno Carić, pravi majstor za staru glazbu.Njegovi instrumenti će dodatno pridonijeti bajkovitosti pjesama. Naravno, odsvirat ćemo i neke naše “hitove” 🙂 s prva dva albuma.
Emir Fulurija