Pogo jazz noir: Blurt, Šumski, Peach Pit
Četvrtak 22.1.2026.
vrata 20:00
početak 21:00
Nakon 17 godina u Zagreb se vraća jedan od najuzbudljivijih europskih bendova i najveća tajna britanske punk jazz scene!
BLURT (UK)
Web: Website, Facebook
Karizma. Ovaj pojam često se olako spominje u opisima kojekakvih glazbenih bezveznjaka u nenadahnutim pokušajima privlačenja publike na njihove jalove koncerte. Ted Milton, frontman grupe Blurt, s druge strane, tom je unikatnom osobinom obdaren do te mjere da se ona u potocima slijeva iz njega čak i dok ponedjeljkom ujutro odlazi na tržnicu. Poput Ukletog Holandeza kulerštine, ovaj bezvremeni engleski ekscentrik kroz ključne dekade 20. stoljeća kroči drčno, ostavljajući tragove natopljene plemenitom pljuvačkom na svemu čega se dotakne.
’60-ih i ’70-ih u raspojasanom Londonu bavi se poezijom i lutkarstvom (Eric Clapton u svojoj autobiografiji spominje kako su mu tulumi s Miltonom promijenili život, a monthypythonovac Terry Gilliam angažira ga za rad na filmu Jabberwocky), da bi se ’79. pod utjecajem punk eksplozije primio saksofona i osnovao Blurt kao konačni ispušni ventil svih svojih kreativnih stremljenja. Glazbeni okvir grupe definiran je od samog početka – hipnotički repetitivne fraze bubnja i gitare (najdugovječniji gitarist je Steve Eagles iz grupe Satans Rats, poznate svim kolekcionarima opskurnog ’77 punka) Miltonu služe kao podloga za neurotične trzaje saksofonskih riffova i poetskih provokacija.
Manijakalni intenzitet njihovih ranih nastupa osigurava im kratkotrajni ugovor s manchesterskim Factory Records, ključnom etiketom post-punka (još jedan izlizani pojam), da bi ubrzo nakon toga krenuli vlastitim kvrgavim putem uz bezbroj nezavisnih izdanja u žanru koji je lakše definirati asocijacijama nego uobičajenim kategorizacijama (makar su ga neki domišljati Zagrepčani jednom nazvali pogo-jazz-noir).
A kad smo kod Zagreba valja spomenuti da su Blurt stari zagrebački gosti – prvi puta su svirali 1991. u Galeriji ESCE, pa u Ksetu i Teatru Itd, a najviše puta baš u Močvari, gdje je Ted osim s Blurtom nastupio i sa svojim lutkarsko-glazbenim projektom In a Kharms Way, posvećenim njegovom omiljenom piscu Daniilu Harmsu. Ali to nije sve! Ted je velik štovatelj Močvarinog ilustratora Igora Hofbauera koji je napravio omote za čak 5 ploča Blurta kao i mnogobrojne plakate, a Tedov lik se često nalazio i kao motiv njegovih drugih ilustracija. Zanimljivost je da je Ted sa saksofonom gostovao i na dvije pjesme grupe Šumski na albumu Ostrvo ledenog kita.
I dok bendovi iz tog doba danas povremeno organiziraju reunion ukazanja kako bi si nahranili ego i popunili kućni budget, Blurt kroz preko 45 godina neprekinute karijere, uz turneje na koje odlaze isključivo vlakom (i koje godinama najavljuju kao posljednju), dosljedno plivaju istim onim mutnim vodama u kojima se brčkaju primjerice Tom Waits, Ian Svenonius, The Residents, Sleaford Mods i ini tvrdoglavi nepopustljivci kojima su vlastita pravila važnija od onih nametnutih.
To su Blurt. A tko ste vi? Koliko god mladi bili, Ted Milton je sa svoje 82 godine još uvijek mlađi od vas. Koliko god bili uvjereni da imate dobar bend, autentičnost i uvjerljivost Blurta teško ćete dostići. Koliko god mislili da možete na pametniji način provesti četvrtak navečer, odlazak na njihov koncert vjerojatno je najbolji potez koji ćete povući ove godine!
“He was once told by Don Cherry that his playing reminded him of the Ornette Coleman days, and his ability to carve shapes, introduce off-beat rhythm and to accurately place a dis-harmonic note is superb.” – somethingelsereviews.com
ŠUMSKI (Zagreb)
Web: Bandcamp, Facebook, Spotify
Album benda Šumski „Ostrvo ledenog kita“ je jednom prilikom zanimljivo komentirao Gerard Van Herk, frontmen legendarnih kanadskih Deja Voodoo, jedinog sludgeabilly benda na svijetu: „Sounds like it would get people from a bunch of different music backgrounds to dance together.“ Jonathan Richman je rekao da mu se sviđa pjesma Javor. Ted Milton nije ništa komentirao, već je umjesto toga na istom albumu ispuhao nekoliko ekspresivnih tonova svog saksofona. Dok Mance članove benda ponekad stidljivo pita što što ima novo sa Šumskima, Mike Watt je bend već dva puta pozvao u svoju radio emisiju da sami izvjeste o tome. A oni u posljednje vrijeme snimaju muziku za crtiće i razmišljaju o novom albumu. U trenutku predaha, radosno će se pridužiti svojim herojima Blurt na pozornici najmočvarnijeg kluba na svijetu, gdje ćete imati priliku osjetiti podzemlje 90-ih, čemer nultih, beznađe 10-ih i crnilo 20-ih, ali sve to garnirano i upakirano u odgovarajući ethno-kozmo-afro-indie-post-ovo-ono-kraut-psihodelik rock, a ponekad i pop, štogod to značilo.
The Watt from Pedro show: ON-AIR guests Kornel, Igor and Franjo of Šumski from Zagreb
PEACH PIT (Zagreb)
Web: Bandcamp
Osnovani 1994. Peach Pit su od samih početaka jedinstvena pojava na sceni, hrabro svirajući isključivo instrumentalnu glazbu, duboko uronjenu u nasljeđe avangardnog rocka, noise-a i free jazza, korespondirajući pritom, kao vjerojatno jedini bend u Hrvatskoj, s tada aktualnim i u svijetu najuzbudljivijim pravcem post rock. Zvukom su srodni bendovima kao što su Tortoise, The Jesus Lizard, Mogwai, ali i Captain Beefheartu i Derek Baileyu. Omiljeni bend Ivice Baričevića Bare, jednog od utemeljitelja domaće alternativne scene, izdaju 1999. za njegovu etiketu Earwing Records svoje prvo službeno izdanje Suspicious Cargo, kolekciju minimalističkih pjesama. Spomenuti minimalizam, kao i maštovitost i ispreplitanje utjecaja iznimno naslušanih članova benda, hipnotičnost rifova i kompleksne kompozicije čine Peach Pit i dan danas jednim od najzanimiljivijih domaćih bendova, čija bi se muzika slikovito najbolje mogla opisati kao opasno i uzbudljivo putovanje egzotičnim predjeljima. Bend je jednako uporan u profiliranosti svog izraza, koliko i u nezainteresiranosti za samopromociju i bavljenje „karijerom“. Možda su po tome duhovno najbliži njihovom velikom fanu, legendarnom zagrebačkom autsajderu Manceu, koji je, iako već godinama ne nastupa, jedino s njima prije 2-3 godine ipak pristao odsvirati svoj nenajavljeni nastup.
▬▬▬
Upad u pretprodaji: 15 €
Upad na dan događanja: 19 €
Upad je besplatan mlađima od 18 godina.
Koncert se održava u sklopu programa Jazz u Močvari.
Program je sufinanciran sredstvima Grada Zagreba.
Trnjanska struga 34,
10000 Zagreb
Šank je prešao na zimsko vrijeme — radi samo za vrijeme održavanja programa.
Udruženje za razvoj kulture “URK” je korisnik institucionalne podrške Nacionalne zaklade za razvoj civilnoga društva za stabilizaciju i/ili razvoj udruge.